KONCEPCJA PRACY MIEJSKIE PRZEDSZKOLE NR 4
„BIEDRONKI” W ZAMBROWIE
WSTĘP
Nasze przedszkole to przede wszystkim placówka szeroko otwarta nie tylko na dzieci, ale uwzględniająca także potrzeby i oczekiwania rodziców oraz środowiska. Zgodnie z nową podstawa programową głównym celem jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.
LOKALIZACJA, OTOCZENIE
Miejskie Przedszkole Nr 4 znajduje się na prawostronnym końcu miasta Zambrów. Przedszkole położone jest na w środku dużego osiedla mieszkaniowego oraz w pobliżu nowo powstałego osiedla. Usytuowane jest z dala od zakładów pracy, ulicznego ruchu i miejskiego zgiełku. Niedaleko przedszkola znajduje się wiele wspaniałych miejsc tj. Miejski Ośrodek Kultury, kino, basen oraz miejsca do spacerów, wycieczek i zabaw.
Dzisiejszy wizerunek naszego przedszkola to wysoki poziom kształcenia, wychowania i opieki, sprzyjający klimat i przyjazna atmosfera w placówce, to wykwalifikowana kadra pedagogiczna, bardzo dobra współpraca z rodzicami, środowiskiem lokalnym oraz bardzo dobra baza lokalowa i dydaktyczna.
BAZA PRZEDSZKOLA
W przedszkolu mieści się sześć sal dydaktycznych, mała sala gimnastyczna oraz gabinet do zajęć terapeutycznych. Wszystkie sale wyposażone są w atestowane, nowoczesne meble dostosowane do wzrostu dzieci oraz pomoce dydaktyczne i zabawki. Oprócz sal dydaktycznych w przedszkolu znajduje się szatnia dla dzieci, pomieszczenia biurowe, pokój nauczycielski, szatnia dla pracowników obsługi i nauczycieli, pomieszczenia kuchenne i gospodarcze.
Na posesji przedszkola znajduje się ogród i plac zabaw dla dzieci wyposażony w przyrządy
i sprzęt do ćwiczeń i zabaw na świeżym powietrzu. Przedszkole jest czynne od godziny 6.00 do 16.30. Istnieje możliwość wydłużenia czasu pracy w zależności od potrzeb rodziców. Dzieci uczęszczające do przedszkola pochodzą głównie z Zambrowa.
OFERTA EDUKACYJNA
Organizacja procesu wychowawczo – dydaktycznego opiera się na założeniach Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego określanej przez MEN. Realizacja Podstawy programowej wspierana jest wybranym przez nauczycielki i zatwierdzonym przez Dyrektora programem wychowania przedszkolnego.
Oferta edukacyjna przedszkola jest bardzo szeroka – prowadzimy indywidualne zajęcia terapeutyczne – w tym logopedyczne, psychologiczne, pedagogiczne, gimnastyki korekcyjnej, prowadzone przez wykwalifikowany personel. Posiadamy wiele programów własnych oraz innowacje pedagogiczne. Opiekujemy się dziećmi wymagającymi wsparcia w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej i pracy indywidualnej w grupach. Korygujemy wady postawy poprzez zajęcia gimnastyki korekcyjnej, które prowadzą specjaliści spośród naszej kadry pedagogicznej. Rozwijamy zdolności i zainteresowania. Promujemy umiejętności dzieci w środowisku lokalnym (wystawy, występy artystyczne, konkursy). Dbamy o całościowy rozwój dziecka oraz wzbogacamy formy współpracy z rodzicami (uroczystości, zajęcia otwarte, pogadanki, czytanie bajek, prelekcje, edukacja pedagogiczna rodziców).
Prowadzimy działania wychowawcze, patriotyczne i prozdrowotne, które opierają się na opracowanych programach własnych i innowacjach pedagogicznych . Wszystkie treści wplatane są w codzienną pracę z dziećmi i realizowane poprzez różne formy: zajęcia organizowane, zabawy dowolne, dyżury, prace użyteczne, akcje charytatywne, uroczystości, spotkania, pogadanki, wycieczki, wystawy, pokazy, czynności samoobsługowe, itp.
Praca wychowawczo – dydaktyczna i opiekuńcza realizowana jest tak, aby odpowiedzieć na oczekiwania dzieci i rodziców. Zadania realizujemy w atmosferze szacunku, akceptacji i bezpieczeństwa.
KADRA PEDAGOGICZNA
Opiekę wychowawczo – dydaktyczno – opiekuńczą realizuje 15 nauczycielek. Status nauczycielek:
6 nauczycielek posiada status nauczycieli dyplomowanych;
4 to nauczyciele mianowani;
4 nauczycieli kontraktowych;
1 nauczycieli stażystów;
Wszystkie nauczycielki legitymują się wykształceniem wyższym pedagogicznym w zakresie nie tylko wychowania przedszkolnego ale posiadają również drugi kierunek. Wielorakość to kwalifikacje w zakresie: oligofrenopedagogiki, terapii pedagogicznej, pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, gimnastyki korekcyjnej, języka angielskiego, psychologii, logopedii. Pedagodzy w naszym przedszkolu współpracują ze sobą i dzielą się zdobytą wiedzą. Pogodna atmosfera w przedszkolu i życzliwi nauczyciele umiejętnie otaczają opieką wszystkie dzieci. Nauczycielki znają potrzeby i zainteresowania dzieci oraz posiadają umiejętność atrakcyjnego prowadzenia zajęć. Konstruują ciekawe i bogate oferty zabaw i zadań, są dobrze przygotowane merytorycznie i metodycznie. Poszukują innowacyjnych rozwiązań, mają wysokie kwalifikacje, pracują z pasją ciągle doskonaląc swoje umiejętności. Nauczycielki ściśle współpracują z rodzicami, uwzględniają ich potrzeby i oczekiwania. Angażują rodziców do pracy na rzecz przedszkola. Rodzice są naszymi sojusznikami, a działania nasze są skoordynowane.
Poszczególne zespoły zadaniowe monitorują procesy zachodzące w przedszkolu i udoskonalają je z wykorzystaniem nowoczesnej wiedzy i własnych doświadczeń. Dyrektor i nauczyciele dbają o sprawność systemu i właściwe wykorzystanie zasobów. Ponadto nauczyciele współpracują ze sobą na co dzień, prowadzą zajęcia koleżeńskie, dzielą się wiedzą i doświadczeniem w ramach WDN-u. Opiekunowie stażu i nauczyciele stażyści podejmują działania zaplanowane w podpisanych kontraktach.
Wszyscy pracownicy naszej placówki współdziałają ze sobą. Tworzą przyjazną atmosferę, dzięki której dzieci czują się akceptowane i bezpieczne
ZASADY PEDAGOGICZNE
Zasady pedagogiczne jakimi się kierujemy zapewniają podmiotowe traktowanie dziecka, są nimi:
1. Zasada indywidualizacji
Należy dużą wagę przykładać do obserwacji dziecka w celu poznania jego rozwoju, określenia aktualnych umiejętności, preferencji, zainteresowań , uzdolnień oraz celu dostrzegania i wykorzystywania- dla stymulacji rozwoju – okresów szczególnej wrażliwości na poszczególne rodzaje oddziaływań i momentów gotowości do uczenia się określonych umiejętności
2. Zasada samodzielności
Ta zasada sprzyja dostępności wszystkich materiałów dydaktycznych, znajdujących się w sali. Mają one stała miejsce na półkach skąd dzieci biorą je i odkładają samodzielnie. Dziecko wykorzystując materiał musi samodzielnie rozwiązać zadanie. Samodzielność w podejmowaniu samodzielnych zadań służy kształtowaniu się osobowości, zwłaszcza zdobywaniu poczucia wiary w siebie, umiejętności analizy i oceny własnego działania, rozwijaniu wewnętrznej motywacji do działania. Świadomość możliwości popełniania błędów.
3. Zasada wolności swobody działania
Zasada ta odnosi się do wyboru przez dziecko rodzaju aktywności oraz jej przedmiotu; tempa uczenia się, miejsca i formy pracy oraz sposobu jej wykonania. Prawo dziecka do wyboru zdań, ról, partnera, działania, kształtuje poczucie odpowiedzialności za siebie i kolegów
METODA SWOT
Metoda SWOT pozwala na charakteryzację wewnętrzną placówki – określenie jej mocnej i słabej strony oraz opisać otoczenie.
|
CELE STRATEGICZNE
Doposażyć plac zabawy w sprzęt i dokonać modernizacji otoczenia przedszkola (w miarę posiadania środków finansowych).
Zapewnić wysoki poziom jakości pracy przedszkola, pozyskiwanie dodatkowych kwalifikacji przez nowo przybyłą kadrę pedagogiczną. Zdobywanie przez nich wiedzę i umiejętności. Stosowanie z dziećmi atrakcyjnych i nowatorskich metod pracy.
Rozszerzyć formę współpracy z instytucjami i organizacjami wspierającymi pracę przedszkola.
Rozszerzyć zakres współpracy z rodzicami.
wspomagać rozwój społeczno-emocjonalny dzieci w różnorodnych sferach aktywności, ze szczególnym uwzględnieniem dziecięcych form artystycznych i teatralnych.
CELE ETAPOWE
Cel strategiczny: Doposażyć plac zabawy w sprzęt i dokonać modernizacji otoczenia przedszkola (w miarę posiadania środków finansowych) | ||
L.P. | ZADANIA DO REALIZACJI | |
1. | Podjąć działania mające na celu zapewnienie miejsc zacienionych dla dzieci na placu zabaw. | |
2. | Doposażyć plac zabaw w ważki oraz bramki piłkarskie. | |
3.04.2021 | Powołać zespoły do spraw sponsoringu. |
Cel strategiczny: Zapewnianie wysokiego poziomu jakości pracy przedszkola przez wysoko wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną stałe doskonalącą swoją wiedzę i umiejętności, stosującą w pracy z dziećmi atrakcyjne nowatorskie metody | ||
L.P. | ZADANIA DO REALIZACJI | |
1. | Podjąć działania motywujące, które mają na celu zachęcenie nauczycielek do częstego udziału w szkoleniach i warsztatach doskonalających. | |
2. | Inspirowanie kadry pedagogicznej do tworzenia nowatorskich programów i twórczego stylu pracy. | |
3. | Tworzyć warunki do indywidualnego rozwoju każdego dziecka, zgodnie z jego możliwościami i potrzebami, wspierając jego aktywność i kreatywność oraz pomagać w rozwoju jego talentów. | |
4. | Wdrażać dzieci do samodzielności i rozwijać ich różnorodną aktywność. |
Cel strategiczny: Rozszerzyć formę współpracy z instytucjami i organizacjami wspierającym pracę przedszkola. | ||
L.P. | ZADANIA DO REALIZACJI | |
1. | Rozpoznawać potrzeby środowiska lokalnego i na tej podstawie podejmować inicjatywy na rzecz wzajemnego rozwoju. | |
2. | Rozszerzyć współpracę z instytucjami i placówkami oświatowymi oraz organizacjami działającymi w środowisku lokalnym. – włączenie się w organizowanie na terenie miasta przedsięwzięcia kulturalnego we współpracy ze stowarzyszeniem „Szansa” oraz Szkoły Podstawowej Nr 4; – organizowanie spotkań z przedstawicielami społeczności lokalnej np. dyrektor MOK, radni, burmistrz na głośne czytanie bajek;
| |
3. | Promować wśród mieszkańców działania przedszkola.
|
Cel strategiczny: Rozszerzyć zakres współpracy z rodzicami | ||
L.P. | ZADANIA DO REALIZACJI | |
1. | Wykorzystywać opinię rodziców do poprawy jakości funkcjonowania placówki. | |
2. | Rozszerzać działania z rodziną które umożliwią dziecku wyrównanie szans edukacyjnych oraz wspieranie jego zdolności.
| |
3. | Wypracować formy zachęcające rodziców do inicjowania i podejmowania działań na rzecz przedszkola. |
Cel strategiczny: Wspomaganie rozwoju społeczno-emocjonalnego dzieci w różnorodnych sferach działalności, ze szczególnym uwzględnieniem dziecięcych form artystycznych i teatralnych. | ||
L.P. | ZADANIA DO REALIZACJI | |
1. | Rozpoznawać możliwości społeczno-emocjonalne dzieci. | |
2. | Wdrażać dzieci do samodzielności i rozwijać ich różnorodną aktywność. | |
3. | Tworzyć warunki sprzyjające spontanicznej i zorganizowanej aktywności artystycznej dzieci. | |
4. | Odkrywać w dzieciach ich zdolności i uzdolnienia oraz wspierać rozwój dzieci potencjalnie uzdolnionych. |
JAKO PRIORYTETOWE UZNAJEMY NASTĘPUJĄCE ZADANIA:
Tworzenie warunków do rozwijania twórczej aktywności dziecka stymulującej różne sfery jego osobowości poprzez sztukę (plastykę, muzykę, słowo).
Dziecko w wieku przedszkolnym wykazuje naturalną dla swojego wieku i etapu rozwoju potrzebę ekspresji twórczej. Tworzy ono własny świat. Po to, by dziecko mogło wyzwolić swój wewnętrzny świat i posługiwać się właściwymi mu sposobami ekspresji – gestem, mimiką, słowem mówionym, aktywnością plastyczną i muzyczną – trzeba uszanować jego spontaniczność, czuwać nad tym, aby unikać wszystkiego, co może pociągnąć za sobą zahamowanie tendencji ekspresyjnych.
Dostarczamy dzieciom różnych okazji do aktywnego stosunku do poznawanych wartości i przetwarzania w twórczą działalność. Pozwoli na rozwój zdolności i indywidualności dziecka, a także na przeżywanie przez niego radości i szczęścia. Umożliwi mu aktywne poznawanie świata zgodnie z jego potrzebami, zainteresowaniami i dążeniami.
Wychowanie dziecka w poczuciu własnej wartości oraz poznawanie zasad warunkujących bezpieczeństwo dziecka na terenie przedszkola i poza nim.
Bezpieczeństwo i zdrowie dziecka w przedszkolu to podstawowe zadania dla nauczyciela. Dzieci mają małe doświadczenie życiowe, niewielki zasób wypróbowanych technik radzenia sobie z różnymi problemami. Dlatego też bardzo ważne jest, aby przedszkole od najwcześniejszych lat wyposażało dzieci w nawyki unikania, zapobiegania i możliwie szybkiego pokonywania niebezpieczeństw. Głównym zadaniem przedszkola w realizacji założonych celów będzie zatem zachęcanie dzieci do pokonywania trudności, pokazywanie wzorców, jak mogą to zrobić, wskazywanie różnych rodzajów aktywności przydatnych dla wszechstronnego rozwoju, kształtowanie postaw akceptacji siebie oraz utrwalania własnego optymizmu niezbędnego w kształtowaniu pozytywnych postaw i zachowań.
Inspirowanie kadry pedagogicznej do tworzenia nowatorskiego i twórczego stylu pracy.
Umiejętne wykorzystywanie potencjału i inwencji kadry pedagogicznej, inspirowanie jej do poszukiwań, wspieranie w rozwoju zawodowym – sprzyja realizacji przyjętej w przedszkolu koncepcji pracy.
Dlatego też w naszej placówce podejmowane będą działania sprzyjające:
1. zmianie w doskonaleniu kadry z nastawieniem na te formy, które umożliwią nauczycielom twórczą pracę z dzieckiem, wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci oraz rozwijanie zdolności wychowanków,
2. współtworzeniu oferty zajęć odpowiadających potrzebom dzieci i ewentualnym ich modyfikowaniu w celu rozwoju zainteresowań dzieci,
3. zachęcaniu i tworzeniu warunków do realizowania nowatorskich rozwiązań programowych, np. innowacji pedagogicznych, projektów, przedsięwzięć, itp.,
4. otaczaniu opieką młodych nauczycieli rozpoczynających pracę w zawodzie, zachęcaniu do rozwoju zawodowego – osiąganie kolejnych stopni awansu,
5. systematycznemu doskonaleniu nauczycieli w ramach WDN i różnorodnych form doskonalenia zewnętrznego zgodnie z potrzebami nauczycieli oraz przedszkola,
6. wykorzystywaniu elementów metod pracy sprzyjających aktywności dziecka:
metody nauczania matematyki – prof. E. Gruszczyk – Kolczyńskiej,
metod K. Orffa, R. Labana, W. Sherborne, P. Dennisona, Kniessów,
metody pedagogiki zabawy,
metoda Ireny Majchrzak,
Metoda Dobrego Startu,
metody projektów,
bogaceniu wachlarza oddziaływań wychowawczych i terapeutycznych w zakresie zaburzeń rozwoju psychospołecznego poprzez wykorzystanie: technik relaksacyjnych, bajkoterapii, muzykoterapii, dramy, arteterapii,
efektywnym wykorzystywaniu nowoczesnych technologii informacyjnych do wymiany informacji (e – maile, strony internetowe), a także do uatrakcyjnienia pracy z dzieckiem i współpracy z rodzicami.
Integracja przedszkola z bliższym i dalszym środowiskiem lokalnym.
Najważniejszymi partnerami dla przedszkola są rodzice. Wypracowywanie wspólnych form i metod współpracy wymaga wytrwałości, otwartości, komunikatywności oraz szacunku dla drugiej osoby. Bardzo ważną rzeczą jest także pozyskiwanie i wykorzystywanie opinii rodziców na temat pracy przedszkola, zachęcanie do współdecydowania w sprawach przedszkola oraz aktywnego uczestnictwa w podejmowanych przez placówkę działaniach.
Rolą przedszkola będzie zatem wspieranie rodziców w wychowaniu dzieci poprzez różnorodne formy współpracy:
zebrania ogólne i grupowe, konsultacje indywidualne,
organizacja zajęć otwartych dla rodziców,
pedagogizacja rodziców (prelekcje, referaty, czasopisma, artykuły, książki, pogadanki, gazetki, warsztaty, spotkania ze specjalistami),
prowadzenie „Kącika dla Rodziców” (zamieszczenie bieżących informacji, tematyki kompleksowej na dany miesiąc, tekstów wierszy i piosenek, eksponowanie prac dzieci) oraz strony internetowej,
spotkania integracyjne,
wspólne imprezy i uroczystości przedszkolne,
konkursy, akcje charytatywne,
zapraszanie do przedszkola rodziców wykonujących ciekawe zawody,
pozyskiwanie rodziców do prac na rzecz przedszkola, grupy.
Bardzo ważna jest również współpraca ze środowiskiem lokalnym, gdyż przedszkole jest integralnym elementem tego środowiska, w którym działa. W ramach podejmowanych działań pragniemy pozyskać Przyjaciół Przedszkola, którzy widzą celowość i skuteczność systematycznej współpracy. Do tej pory współpraca ze środowiskiem była mocną stroną placówki, zatem nasze działania będą zmierzały do umocnienia pozycji naszego przedszkola w środowisku lokalnym.
Przedszkole realizować będzie takie formy współpracy, jak:
prezentowanie i upowszechnianie informacji o placówce, o ofercie zabaw i zajęć prowadzonych w przedszkolu (aktywna strona www, artykuły w mediach lokalnych itp.) – promowanie placówki,
redagowanie przez nauczycieli strony internetowej przedszkola,
promowanie wartości wychowania przedszkolnego (dni otwarte, działania proekologiczne, imprezy prorodzinne, kulturalne, akcje charytatywne, itp.),
pozyskiwanie informacji o losach absolwentów – dzieci, które uczęszczały do przedszkola, do doskonalenia efektów nauczania i wychowania,
udział w konkursach organizowanych przez instytucje środowiska lokalnego i ogólnowojewódzki,
wycieczki i spacery dzieci do miejsc użyteczności publicznej (biblioteka, ośrodki kultury, poczta, policja, poradnia dla dzieci zdrowych, straż pożarna itp.),
pielęgnowanie tradycji przedszkola i regionu,
współpraca z :Poradnią Pedagogiczno-Psychologiczną, Szkołą Podstawową Nr 4, Miejskim Gimnazjum Nr 1, Szkołą Muzyczną, Urzędem Miasta, Klubem Wolontariatu „Silni Razem”, Policja, Straż Pożarna, Szpital Powiatowy w Zambrowie, Parafia Kościelna pw. Ducha Świętego, Centrum Kultury, Organem Prowadzącym Przedszkole, Bankiem Spółdzielczym w Zambrowie, Stowarzyszenie „Szansa”;
Integracja dzieci, rodziców, pracowników przedszkola i środowiska lokalnego sprzyjają tworzeniu atmosfery zaufania i poczucia bezpieczeństwa. Wspólnie podejmowane działania powodować będą podnoszenie jakości pracy przedszkola i sprzyjać będą nawiązaniu wzajemnych sympatii.
Zarządzanie zapewniające sprawne funkcjonowanie przedszkola.
W zarządzaniu przedszkolem uwzględnione będą aspekty, które sprzyjają sprawnemu funkcjonowaniu przedszkola tzn.: motywacja, współpraca, sprawny nadzór pedagogiczny, warunki lokalowe i wyposażenie umożliwiające wysoką jakość pracy.
Chcemy stworzyć zespół zgrany i zaangażowany w sprawy przedszkola. Pracownicy, naszej placówki powinni szanować swoją pracę i siebie nawzajem.
Dyrektor przedszkola ma wszystkich inspirować i wspierać podczas:
organizacji właściwych warunków bezpieczeństwa stosownie do wymogów z zakresu higieny psychicznej i pracy umysłowej,
podejmowania działań zmierzających do spełnienia, czy zaspokojenia różnorakich potrzeb pracowników, doskonalenia ich wiedzy i umiejętności zgodnie z przyjętymi priorytetami,
wspólnego wypracowywania zasad przyznawania nagród – jako jednego z elementów systemu motywacyjnego (karta samooceny),
wspólnego planowania działań podejmowanych w przedszkolu oraz rozwiązywania problemów,
doskonalenia metod i form współpracy wszystkich pracowników (wspólne narady, działania na rzecz dzieci),
rozwoju umiejętności komunikacji interpersonalnej pracowników, niezwykle ważnej w kontaktach z drugim człowiekiem,
współtworzenia atmosfery pracy, w której wszyscy czują się potrzebni, ceni się fachowość, rzetelność, zaufanie i wiarygodność,
współudziału nauczycieli w prowadzeniu ewaluacji wewnętrznej i wykorzystywaniu jej wniosków do wprowadzania zmian w funkcjonowaniu przedszkola,
podejmowaniu działań wzbogacających warunki i wyposażenie przedszkola w celu poprawy warunków realizacji przyjętych w przedszkolu programów wychowania przedszkolnego i poszerzenia oferty zajęć.
MISJA PRZEDSZKOLA
„NIE WSZYSTKIE KWIATY ZAKWITAJĄ RAZEM
KAŻDY MA CZAS SWÓJ I PORĘ
NIECH TO DLA CIEBIE BĘDZIE DROGOWSKAZEM
NIE WSZYSTKIE KWIATY ZAKWITAJĄ RAZEM”
Jesteśmy przedszkolem nastawionym na twórczy rozwój dziecka.
Każde dziecko jest dla nas wyjątkowe i bardzo ważne. Pragniemy uczynić wszystko, żeby czuło się bezpieczne i było akceptowane. Naszym zadaniem jest pomoc w poznaniu siebie, bycia tolerancyjnym, otwartym i samodzielnym człowiekiem. Akceptujemy wyłącznie pozytywne zachowania, które mają za zadanie wspieranie każdego dziecka w jego rozwoju na miarę jego możliwości. Pomagamy dziecku uwierzyć we własne siły, wykorzystując jego własny potencjał. Rozbudzamy w każdym z nich ciekawość świata i ludzi, otwartość, a także wrażliwość. Chcemy wychować dziecko twórcze, zdolne do spontanicznej ekspresji własnych uczuć i myśli, otwarte na pomysły i inspiracje płynące od innych osób oraz gotowe szukać nowych rozwiązań.
WIZJA PRZEDSZKOLA
„W KAŻDYM DZIECKU TKWI UKRYTY TALENT. TRZEBA GO TYLKO ODNALEŹĆ”
Oto jak naszym zdaniem powinna wyglądać przyszłość naszej placówki oraz naszych wychowanków.
1. Przedszkole jest placówką bezpieczną, przyjazną dzieciom, rodzicom, pracownikom i otwartą na ich potrzeby.
2. Praca przedszkola ukierunkowana jest na dziecko, jego indywidualne potrzeby i możliwości oraz wszechstronny rozwój każdego wychowanka.
3. Umożliwia wszystkim dzieciom wyrównywanie szans edukacyjnych i przygotowuje do podjęcia nauki w szkole.
4. Oferta edukacyjna stwarza warunki do rozwijania umiejętności, kształtowania samodzielności, twórczości i wpajania wartości moralnych.
5. Wszyscy znają i przestrzegają prawa dziecka, dbają o dobre relacje międzyludzkie i skuteczną komunikację interpersonalną.
6. Rodzice są partnerami przedszkola uczestniczącymi w jego codziennym życiu.
7. Przedszkole zatrudnia wykwalifikowaną, zaangażowaną i odpowiedzialną kadrę pedagogiczną oraz personel pomocniczy.
8. Przedszkole uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska lokalnego.
9. Przedszkole promuje swoje osiągnięcia i ma dobrą opinię w środowisku.
10. Stosowane aktywne metody pracy, programy i nowatorskie rozwiązania gwarantują wysoką jakość pracy przedszkola.
11. Baza, wyposażenie, estetyka pomieszczeń i otoczenia wpływają na wysoki poziom świadczonych usług.
12. Przedszkole jest zarządzane w sposób sprawny i nowoczesny, a pracownicy mają satysfakcję ze swojej pracy.
Absolwenci naszego przedszkola to dzieci otwarte, twórcze, komunikatywne, przygotowane do podjęcia obowiązków na kolejnym szczeblu edukacji. Znają siebie i swoje możliwości, akceptują odrębność innych, potrafią odnaleźć się w nowej sytuacji, rozwiązują problemy, dążą do osiągnięcia sukcesu i radzą sobie z porażkami.
MODEL ABSOLWENTA
1. Dziecko kończące nasze przedszkole WYKAZUJE:
motywację do uczenia się;
umiejętność przyswajania nowych pojęć;
umiejętność radzenia sobie z problemami;
umiejętność współpracy w grupie;
jest tolerancyjne wobec innych;
jest twórcze i wrażliwe na sztukę;
jest dobrze rozwinięte fizycznie;
jest samodzielne i modyfikuje swoje nastawienie do siebie i innych;
dobrze rozwinięte procesy poznawcze;
jest aktywne w podejmowaniu decyzji;
umiejętności twórcze;
2. Dziecko kończące nasze przedszkole POSIADA:
zdolność do obdarzania nauczycieli uwagą;
podstawową wiedzę o świecie;
zainteresowania nauką, tańcem, muzyką, literaturą;
3. Dziecko kończące nasze przedszkole UMIE:
cieszyć się z własnych osiągnięć;
posługiwać się zdobyczami techniki;
rozwiązywać konflikty;
współdziałać w zespole;
szybko przyswajać nowe wiadomości i umiejętności;
właściwie wyrażać swoje myśli, potrzeby i emocje;
ma poczucie być Polakiem i Europejczykiem;
4. Dziecko kończące nasze przedszkole ROZUMIE, ZNA I PRZESTRZEGA:
zasady bezpieczeństwa, higieny, zdrowego stylu życia;
potrzebę szanowania przyrody i środowiska;
prawa dziecka i prawa innych ludzi;
kulturę i dziedzictwo własnego regionu oraz symbole narodowe;
ustalonych zasad i norm współżycia w grupie;
5. Dziecko kończące nasze przedszkole NIE OBAWIA SIĘ:
wystąpień publicznych na szerokim forum;
dzielić się swoimi pomysłami i sukcesami;
wykazywać inicjatywę w działaniu;
wyrażać swoje opinie i zdanie na dany temat;
podejmować różnorodne aktywności zgodne z własnymi potrzebami i zainteresowaniami;
MONITORING I EWALUACJA
Ewaluacja programu będzie prowadzona na bieżąco w każdym roku szkolnym. Wyniki będą przedstawiane nauczycielom na Radzie Pedagogicznej podsumowującej pracę w danym roku oraz na zebraniach z rodzicami w poszczególnych grupach w czerwcu. Ocena dokonana po jednym roku umożliwi korektę lub prognozowanie kierunku zmian.
Ewaluacja skuteczności i efektywności wdrożonych działań po zakończeniu realizacji programu, nastąpi poprzez porównywanie osiąganych efektów pracy z założonymi celami na poszczególne lata przedszkolne. Także poprzez diagnozę stopnia realizacji programów własnych nauczycielek, innowacji pedagogicznych i wszystkich podjętych działań związanych z rozwijaniem postaw społecznych i oczekiwań rodziców.
Koncepcja pracy przedszkola monitorowana będzie poprzez:
okresowe analizy podejmowanych działań (roczne sprawozdania);
analizę realizacji określonych celów po zakończeniu wdrażania koncepcji;
działania podejmowane przez dyrektora przedszkola w ramach nadzoru pedagogicznego.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Plan rozwoju przedszkola jest otwarty i może ulegać modyfikacji. Jest uzupełnieniem zadań określonych w statucie.
Zmiany mogą być dokonywane na wniosek Rady Pedagogicznej, Dyrektora Przedszkola i Rady Rodziców.
Realizacja Koncepcji Pracy Miejskiego Przedszkola Nr 4 przyjmuje się na jeden cykl nauczania.