
Podsumowanie zajęć z projektu unijnego „Kreatywny przedszkolak – operatywny dorosły” – realizowanego w Miejskim Przedszkolu Nr 4 w Zambrowie finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego 2014-2020.
W Miejskim Przedszkolu Nr 4 w Zambrowie w roku szkolnym 2021/2022 realizowany był projekt unijny „Kreatywny przedszkolak – operatywny dorosły”. Głównym celem projektu była poprawa atrakcyjności oferty w zakresie rozwijania kompetencji kluczowych oraz właściwych postaw i umiejętności uniwersalnych na rynku pracy poprzez realizację zadań polegających na przeprowadzeniu zajęć z matematyki, przyrody oraz zajęć plastyczno – technicznych dla dzieci w wieku 5-6 lat. W ramach projektu wszystkie placówki ostały wyposażone w pomoce dydaktyczne oraz sprzęt TIK, m.in.: laptopy, tablica interaktywna z projektorem, dywany interaktywne.
Zajęcia w naszym przedszkolu rozpoczęły się w październiku 2021 i zakończyły się w czerwcu 2022. W projekcie uczestniczyło 50 dzieci w wieku 5-6 lat. Podzielone były odpowiednio na dwie grupy po 25 osób w każdej.
Każda z nauczycielek prowadzących zajęcia zrealizowała wszystkie założone cele, które przedstawiały się następująco.
- Zajęcia matematyczne
Głównymi celami zajęć matematycznych było:
– podniesienie jakości edukacji matematycznej
– wszechstronne stymulowanie rozwoju dzieci poprzez kształcenie ich zainteresowań z zakresu inteligencji matematycznej,
– poszerzenie atrakcyjnych metod i form pracy rozwijających u dzieci zdolności matematycznych
– wspieranie dzieci zdolnych w rozwijaniu ich zainteresowań,
– rozbudzanie dziecięcej aktywności i samodzielności poprzez działania z zakresu edukacji matematycznej
– stwarzanie warunków sprzyjających zdobywaniu kompetencji matematycznych w toku zabawy.
Kształty i figury – intuicje matematyczne – dzieci głównie za pomocą manipulacji, dotyku i wzroku poznawały cechy charakterystyczne figur geometrycznych. Odwzorowywały ich kształty, komponowały figurowe obrazki, liczyły i odszukiwały w najbliższym otoczeniu. Podczas zajęć wykorzystywano różnorodne środki dydaktyczne m.in. klocki, plastikowe figury geometryczne, kolorowe patyczki, tasiemki, gumy do skakania oraz tablice interaktywną.
Klasyfikowanie, systematyzowanie i zbiory – dzieci miały możliwość doświadczenia poprzez praktyczne zajęcia związane z klasyfikowaniem przedmiotów wg określonych kategorii. W grupach tworzyły zbiory oraz podejmowały próbę szacowania ich liczebności. Dzieci podczas tych działań miały możliwość wykazania się samodzielnością oraz mogły wykorzystać zdobytą wiedzę.
Przyczyna i skutek. Przewidywanie następstw – dzieci uczyły się analizowania różnych sytuacji, wnioskowania, przewidywania następstw i skutków.
Gry edukacyjne – planszowe i zespołowe – dzieci w większości poznały po raz pierwszy zasady gier planszowych. Z dużym zainteresowaniem podjęły się zadania samodzielnego wykonania gier planszowych oraz ustaleniem własnych zasad gry.
Podczas realizacji programu dzieci systematycznie kształtowały umiejętność liczenia. Poznały kardynalny i porządkowy aspekt liczby. Zapoznały się z obrazem graficznym liczb. Dokonywały obliczeń matematycznych na konkretach z wykorzystaniem liczmanów oraz w pamięci. W doborze treści do realizacji projektu z zajęć matematycznych szczególną uwagę zwrócono na stawianie przed dziećmi zadań praktycznych, mających na celu stymulowanie rozwoju, uzdolnień i postaw twórczych. Ponieważ w edukacji matematycznej przedszkolaków najważniejsze są osobiste doświadczenia dziecka Stanowią one budulec, z którego dziecko tworzy pojęcia i umiejętności.
Wszystkie zdania z harmonogramu działań programu z zakresu kompetencji matematycznych zrealizowano zgodnie z wyznaczonym terminem, a oczekiwane efekty zostały osiągnięte.
- Zajęcia przyrodnicze
Głównym celem zajęć przyrodniczych było zbliżenie dziecka do świata przyrody oraz kształtowanie właściwych postaw proekologicznych u dzieci. Treści programowe edukacji ekologicznej zawarte w programie podzielone na szereg tematów związanych z przyrodą. W trakcie realizacji programu omawiane były treści dotyczące następujących zagadnień: rozwijania zainteresowań przyrodniczych i słaniania do samodzielnego poznawania świata żywego, kształcenia zachowań ukierunkowanych na ochronę środowiska przyrodniczego, poznania różnorodności świata roślin i zwierząt oraz środowisk ich życia, rozumienia wzajemnych zależności i relacji między organizmami, warunków życia świata przyrody w najbliższym otoczeniu. Podczas zajęć z dziećmi wykorzystano różnorodne metody nauczania: eksperyment, dyskusję, burzę mózgów, wycieczki, konkursy oraz spotkania z ciekawymi ludźmi. Dzieci pracowały zbiorowo, grupowo i indywidualnie. Zróżnicowanie metod i form pracy przyczyniło się do uatrakcyjnienia zajęć z zmotywowało dzieci do intensywniejszej pracy.
Zakładane cele programu zajęć przyrodniczych zostały osiągnięte.
Dzieci stale były motywowane do wysiłku poznawczego w zakresie edukacji przyrodniczej, poznały najbliższe środowisko i jego specyfikę przyrodnicza, współczesne zagrożenia przyrody, prawnie chronione obiekty i obszary przyrodnicze, obserwowały, eksperymentowały i odkrywały środowisko naturalne, obserwowały i opisywały składniki przyrodnicze, wskazywały współzależności elementów przyrody, rozpoznawały pospolite gatunki roślin i zwierząt przy pomocy atlasów i pomocy nauczyciela oraz dostrzegały walory przyrodnicze najbliższego regionu.
Wszystkie dzieci z dużym zaangażowaniem i zainteresowaniem brały udział w zajęciach jednocześnie się bawiąc. Była to przede wszystkim zabawa, która dostarczyła dzieciom dużo radości, ale również rozwinęła ich myślenie i umiejętności z zakresu przyrody.
Zajęcia zakończone zostały uroczystym wręczeniem dyplomów dla każdego dziecka.
- Zajęcia plastyczno – techniczne
Głównym celem programu było :
– kształtowanie i rozwijanie umiejętności twórczych i uzdolnień plastyczno – technicznych dzieci poprzez różnorodne działania artystyczne, techniczne i konstrukcyjne
– poszanowanie odmienności każdego dziecka, możliwość pracy z dzieckiem zdolnym, a także z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Treści programowe miały na celu
– kształtowanie twórczej postawy, kreatywności oraz poczucia estetyki
– rozwijanie potencjalnych zdolności dziecka
– rozwijanie wyobraźni i myślenia przestrzennego
– rozwijanie mowy (poznanie nowego słownictwa związanego z poznaną techniką)
– stworzenie możliwości do poznania różnorodnych technik plastycznych
– kształtowanie umiejętności posługiwania się różnorodnym materiałem plastycznym
– doskonalenie zdolności manualnych
– kształcenie umiejętności pracy w zespole
– wzbudzenie zainteresowania rozmaitymi wytworami artystycznymi m.in. malarstwem, rzeźbą, fotografią itp.
– wdrażanie do bezpiecznego korzystania z narzędzi plastycznych i technicznych
– stworzenie możliwości zapoznania dzieci z wystawami obrazów, rzeźb czy fotografii, wycieczki do Miejskiego Ośrodka Kultury w Zambrowie
– stworzenie możliwości poznania miejscowych artystów i wykonanie z nimi prac podczas warsztatów, przy zachowaniu reżimu sanitarnego
Wszystkie treści programowe zawarte w autorskim programie zostały zrealizowane. Wzrost zainteresowania zajęciami plastycznymi został odzwierciedlony na zajęciach dydaktycznych w poszczególnych grupach wiekowych, co wynika z przeprowadzonej ankiety wśród rodziców i nauczycieli.
Całoroczna praca w zespołach przyniosła dzieciom wiele korzyści. Przede wszystkim udział w projekcie wpłynął na rozwój kreatywności i twórczości dziecka. Rozwinięto umiejętności manualne i dbałość o estetykę wykonywanych prac. Materiały plastyczne ufundowane w ramach projektu bardzo urozmaicały zajęcia i rozbudzały zainteresowania dzieci nowymi technikami wykonywania prac plastycznych. Umożliwiono dzięki temu pracę na różnym materiale plastycznym np. : tektura falista, gąbka, folia czy styropianowe kule.
Możliwość współpracy ze środowiskiem lokalnym wpłynął pozytywnie na dzieci. Dzięki temu dzieci mogły obcować z żywą sztuką jak na przykład: oglądanie wystawy malarskiej w Miejskim Ośrodku Kultury czy próby samodzielnego tkactwa pod kierunkiem pani Krystyny Truchel.
Zajęcia w ramach projektu zostały zakończone podziękowaniem i wręczeniem symbolicznego dyplomu dla wszystkich uczestników.
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z realizacji projektu.